Kitchn logo

Kategorier

Merker

Artikler

Din handlekurv
Hjemlevering
Klikk & Hent: {{clickCollectStoreName}}
Som klubbmedlem sparer du {{clubMemberSavings}} på denne handelen.
Logg inn eller bli gratis klubbmedlem for å få din rabatt.
Bli gratis klubbmedlem for å få din rabatt.
{{remainingToFreeFreight}} igjen til fri frakt.
Fri frakt på denne forsendelsen.
Fraktkostnad på {{freightCost}},- tilkommer ordren.

Du sparer {{totalDiscount}} totalt

 

Sum varer: {{cartItemsSum}}

Fortsett å handle Gå til kassen
Handlekurven din er tom!
Begynn å handle
Skjærer gjennom med grønne prioriteringer

Skjærer gjennom med grønne prioriteringer

Kvalitetsvarer er bærekraftige i seg selv. Men nå baker Kitch’n flere faktorer inn i regnestykket. – Vi må gjøre noen endringer for å bidra til en bedre verden, sier daglig leder Odd Sverre Arnøy.

Kitch’n kommer fortsatt til å være Kitch’n. Noen merkevarer kommer til å vispes bort, mens nye legges til. Det er ikke sikkert du merker noen forskjell, men på spiskammerset ryddes det nøye i hyllene om dagen.

Prioriterer kortreist produksjon

Varer fra 150 ulike leverandører står varsomt stablet opp på Kitch’ns hovedlager på Bryne, sør for Stavanger. Mens noen middagsserviser har hatt 2 kilometers reisevei, har andre lagt utallige mil bak seg.

Kitch’n vil prioritere flere kortreiste varer fremover.

– Nå har vi blant annet inngått et samarbeid med Figgjo, som produseres her på Sandnes. Vi tar inn et helt nytt servise som bygger på kjente motiver, forteller Arnøy, som synes det er ekstra stas å samarbeide med en Sandnes-leverandør.

Han forteller videre at Kitch’n kommer til å nedprioritere leverandører som har produksjon i for eksempel Østen, til fordel for nærhetsproduksjon.

Det betyr ikke at Kitch’n endrer konsept og erstatter 18 000 varer med lokalproduserte. Langt ifra. Du kommer fortsatt til å få kjøpt støpejernsgryter fra franske Le Creuset og steingods-serviser fra danske Aida hos Kitch’n.

– Samarbeidene med de populære europeiske merkevarene kommer til å fortsette – men med strengere krav, sier Arnøy.

Stiller større krav til leverandørene

Flere av leverandørene til Kitch’n har selv tatt ansvar for å legge om til miljøvennlige materialer og resirkulerbar emballasje.

– Vi er veldig glade for at leverandørene selv tar ansvar. Men det er ikke nok, sier Arnøy.

Derfor kommer det endringer i samarbeidsavtalene.

– Vi jobber med å lage «miljøkontrakter» med leverandørene våre. De kommer til å få spesifikke krav til produksjonen – på alt fra transport til arbeidsforholdene til de ansatte, forteller Arnøy.

Innen kort tid vil Kitch’ns bærekraftige planer være kokt og destillert til konkrete krav, men Arnøy er klar over at det vil ta tid å få de 150 leverandørene til å forplikte seg. Mange må gjøre små justeringer. Andre må sette i gang større endringsprosesser.

– Nå er vi i gang. Det kommer til å bli en stor jobb å få alle med, men vi som selger varene må ta ansvar å få hjulvispen til å spinne, sier Arnøy.

Bæreposer med bieffekt

Det finnes også noen dagligdagse tiltak som gir stor effekt. Visste du at når du kjøper en bærepose hos Kitch’n, støtter du både bærekraftige miljøtiltak og arbeid for sårbare mennesker?

– Siden 2016 har overskuddet på posesalget blitt fordelt mellom en miljøorganisasjon og en veldedig organisasjon. Hvert år går rundt 750 000,– til arbeid for det bedre, forteller Arnøy.

I tillegg er plastposene 100 % resirkulerbare.

– For 2 år siden gikk vi over til resirkulerbart innhold i bæreposene våre. Posene tåler litt mindre enn før, men det er en liten pris å betale for miljøvennlige poser, mener Arnøy.

Finn ut hvordan du kan påvirke hvem som skal motta overskuddet

Bedre kår for sårbare grupper

Overskuddskronene fra posesalget har allerede bidratt til en bedre hverdag for mange. I løpet av de siste årene har Kitch’n Foundation overført over 1 million kroner til barnehjemmet Good Hope Village i Kenya. Der har foreldreløse barn fått tak over hodet, mat på bordet og betalt skolegang.

Og det er fullt og helt takket være deg, som er Kitch’n-kunde.

Kitch’n samarbeider også med organisasjonen «Others» gjennom Frelsesarmeen. Others jobber hardt og systematisk mot fattigdom, og sørger for å gi arbeid til over 1 000 mennesker i Kenya og Bangladesh.

De jobber under gode vilkår og får en rettferdig lønn. Kjevler og eggeglass i tre, forklær og grytekluter i bomull – alt er laget for hånd. Og alt får du kjøpt hos Kitch’n.

– Vi er kjempestolte over samarbeidet med Kitch'n. Det er så viktig for oss at produktene blir gjort tilgjengelig for mennesker i hele Norge. Det bidrar til å gi viktig arbeid til sårbare mennesker, sier Stine Tybring Aune, markedsansvarlig for Others Norge.

Ta en titt på de håndlagde produktene fra Others

Prima kvalitet pri no. 1

Da den første Kitch’n-butikken åpnet dørene i 2002, sto kvalitetsutstyr til kjøkkenet på rekke og rad i hyllene. Når du stikker hodet inn i en av de 170 butikkene våre i dag, ser du akkurat det samme.

– Vi selger varer med god kvalitet. Det har vært et bevisst valg helt fra start, fordi vi ønsker at kundene våre skal være trygge på at glasset, serviset og kjøkkenmaskinen kommer til å holde lenge. «Bruk- og kast»-mentaliteten må kasseres. Derfor er kvalitet pri no. 1 for oss, og det vil det alltid være, lover Arnøy.

Vil du vite mer om hvordan Kitch’n tar samfunnsansvar? Få oversikt over alle tiltakene her 

Tilbake
Velg butikk

Klikk & Hent-ordren kan hentes 1 time etter bestilling i butikkens åpningstider.
Du får en SMS når bestillingen er klar for henting.

Finn nærmeste butikk

Beklager, geolokasjon ikke tilgjengelig.

Klikk & Hent-ordre kan bare bestilles til én butikk - hvis du ønsker å bytte butikk må du tømme handlekurv og starte på nytt.