Kitchn logo

Kategorier

Merker

Artikler

Din handlekurv
Hjemlevering
Klikk & Hent: {{clickCollectStoreName}}
Som klubbmedlem sparer du {{clubMemberSavings}} på denne handelen.
Logg inn eller bli gratis klubbmedlem for å få din rabatt.
Bli gratis klubbmedlem for å få din rabatt.
{{remainingToFreeFreight}} igjen til fri frakt.
Fri frakt på denne forsendelsen.
Fraktkostnad på {{freightCost}},- tilkommer ordren.

Du sparer {{totalDiscount}} totalt

 

Sum varer: {{cartItemsSum}}

Fortsett å handle Gå til kassen
Handlekurven din er tom!
Begynn å handle
Mummikopper – for barn? Mest for voksne, takk

Mummikopper – for barn? Mest for voksne, takk

Mummi – bare for barn? Ikke om vi skal tro de hundretusener av voksne som elsker å drikke kaffen sin fra krus med Mummi-motiv. Ikke rent få blir også helhjerta Mummi-samlere. Ta en titt inn i samlingen til Trine Faaberg (33) og Lisa Pedersen (25).

To damer fra hver sin kant av landet. Begge omfavner Mummi-universet med stor lidenskap, og begge bruker litt for mye penger på Snusmumrikken, Snorkfrøken og Lille My. Jepp, Trine og Lisa er kraftig bitt av Mummi-basillen. 

Mens Lisa så langt har 48 mummikrus i samlinga si, har Trine mer enn 100 motiver stablet pent og pyntelig i glasskapet sitt. I tillegg har de drøssevis av andre Mummi-illustrerte skåler, kanner, ting og tang. 

Og de er langt ifra alene om kjærligheten for Mummi.

Hvor mange Mummi-samlere som finnes i Norge, Norden og verden, er det plent umulig å si. Men at interessen er enorm, er det ingen som lurer på. Det bekrefter også Facebook-kontoen som Trine administrerer. «Mummigruppa» teller 8 700 medlemmer og nye forespørsler tikker stadig inn.



Trine Faaberg ble bitt av Mummi-basillen for 9 år siden. Nå mangler hun bare 6 krus for å få en komplett Mummikopp-samling.


Spinner videre på minner fra barndommen

Vestlendingen Lisa er 25 år, og på knappe to år har hun gått fra et mummifritt kjøkkenskap til en samling med 90 ulike kopper, mugger, glass og andre ting med Mummi-motiv.

– Jeg fikk servert kaffe i mummikopper hos venninna mi. Det var vel egentlig sånn det startet, tror jeg. Jeg husker jeg syntes krusene var koselige å drikke fra. Ble litt nostalgisk, egentlig, for jeg så jo så mye på Mummi da jeg var liten, forteller hun.

Selv om kaffeslabberaset lokket frem nostalgi og gode minner, var det et helt spesielt mummimotiv som satte fyr på Mummi-interessen.

– Jeg fikk «Kjærlighetskoppen» i gave da jeg fylte 23 og ble dønn forelsket. Like etter fant jeg en annen mummikopp jeg likte veldig godt og så ballet det bare på seg, ler 25-åringen. 

Også for østlendingen Trine la oppveksten med Mummi-opplevelser grunnlaget for den imponerende Mummi-samlingen.

– Bestefaren min leste ofte i Mummi-bøker for meg, det husker jeg godt. I tillegg satt jeg klistret til skjermen når Mummi gikk på barne-tv. Det aller største barndomsminnet mitt er fra da jeg var 9 år og besøkte Mummidalen i Finland. Det var stort, forteller 33-åringen.

Men det var da hun reiste tilbake til Finland 15 år senere at samlerinteressen kicket inn.

– Jeg har alltid vært glad i Mummi, men jeg var 24 år da jeg fikk øynene opp for koppene. Vi var på ferie i Finland og så Mummi-krus overalt. Jeg ble helt bergtatt, forteller Trine med stjerner i øynene.

Etter ferieturen gikk det slag i slag med tallerkener, asjetter, figurer, kanner og krukker. Trine har også reist langt, og lenger enn langt, for å møte Mummi-illustratøren Tove Slotte. Hele tre ganger har hun sikret seg Slottes sirlige signatur, blant annet på kruset «Mummidagen». Denne spesialkoppen ble kun solgt på Mummidagen (Tove Janssons bursdag) 9. august 2018.



Trines to største favoritter: krukken som sender minnene til hennes avdøde bestemor og det eksklusive «Mummidagen»-kruset.


Hvorfor Mummi-samler, egentlig?

Hvordan er det mulig å bli så hekta på Mummi-krus? Er det tilfeldig – eller helt opplagt?

– Jeg tror at det begynner med nostalgi for mange. Mummi er jo noe de fleste av oss er vokst opp med, og det er jo helt fantastisk at vi fortsatt kan omgi oss med Mummi-karakterene som voksen. Da å samle på Mummi ble en «greie», ble det veldig gøy å være en del av det, sier Lisa.

Trine er enig i at de ulike karakterene kan være grunnen til at samleinteressen begynner å spire:

– Det er jo sånn at du kjenner deg igjen i én eller flere av karakterene, eller så minner de deg om noen du kjenner. Det er så mange ulike personligheter i Mummi-verdenen at alle kjenner jo en Filifjonka og en Snorkfrøken, smiler hun.

Sjekk hvilke karakterer som ligner vennene dine mest

Det virker som svaret er ganske enkelt. Enten er du oppvokst med historiene fra Mummidalen og ser på voksenserviset som en forlengelse av barndommens Mummi-historier. Eller så blir du hodestups forelska i Tove Janssons underfundige karakterer som voksen – og kaster deg hemningsløst inn i Mummi-verdenen. Koste hva det koste vil.



Lisa Pedersens imponerende samling teller intet mindre enn 90 ulike kopper, kanner, glass og andre småting med motiver fra Mummidalen.


Mummi på Facebook og Instagram

Hærskaren av mummisamlere vokser jevnt. Det gjør også de ulike Mummi-miljøene i sosiale medier. Lisa følger og engasjerer seg i Mummi-kontoer på Instagram og har selv opprettet kontoen frufilifjonka. Her deler hun bilder av mummikoppene sine, ofte med naturskjønne landskap i bakgrunnen.

– Det er veldig kjekt å kunne spre litt Mummi-glede på Instagram og føle at jeg er en del av et Mummi-miljø, sier Lisa.

Rundt 2 400 Mummi-entusiaster fra inn- og utland følger kontoen hennes.

– Jeg er veldig glad i å reise og å gå på turer, og da tar jeg alltid med meg minst én mummikopp for å knipse bilder. Hvilken Mummi-karakter som får lov til å bli med på tur, avhenger av dagsform og humør, sier hun lurt.

Trine er administrator for Mummigruppa på Facebook med 8 700 medlemmer. Den er for alle som liker Mummi, samler på Mummi eller bare er nysgjerrige på Mummi.

– Det var ikke jeg som startet gruppa, men jeg tok over som administrator for noen år siden. Her legger jeg – og de andre – ut informasjon om når noe går ut av produksjon og når nye produkter kommer inn. Jeg legger ut giveaways og sånn, henter inn rabattkoder til medlemmene fra forskjellige butikker. Kitch’n sponset forresten med en Mummimamma-kopp for noen uker siden, forteller hun.

Trine sitter ikke igjen med noe for jobben hun legger inn for medlemmene, annet enn gleden over det felles Mummi-miljøet:

– Jeg synes bare det er gøy at det skjer noe i gruppa. Og så er det veldig stas å gi bort Mummi-ting til andre samlere!



Mummikoppene i Lisas samling får stadig nye turopplevelser – fra gåturer i bygda til Manhattan i New York. Her er favorittkruset hennes, «Vennskap».


Vær obs på falske krus

Trine har fylt opp et helt vitrineskap med mummifamilien, Hattifnatter, Sniff og de andre karakterene fra Mummidalen. Men for et par år siden pakket hun bort hele samlingen med stram mine. Da skjedde nemlig noe som gjorde at Trine fikk et dypt skår i samlergleden. 

– Jeg ble lurt, rett og slett. Jeg reiste helt til Sverige og kjøpte en veldig dyr kopp. I etterkant ble jeg tipset om at selgeren hadde ugler i mosen. Kopien var så bra laget at det var vanskelig selv for Arabia å oppdage ulikhetene. Pengene var tapt og koppen null verdt. Nei, da fikk Mummi-gleden seg en kakk, ja.

Skuffelsen ble så stor at hun ville selge hele samlingen. Redningsmannen står bak kassa i Kitch’n-butikken i Skien.

– Svein i Kitch’n reddet samlinga mi. Det er han jeg pleier å kjøpe de nye krusene fra, så jeg måtte innom og fortelle hva som hadde skjedd. Da fant han frem massevis av tomme Mummi-esker og sa: «Her, ta med deg disse eskene så legger du samlingen din fint i boden. Vent med å selge dem.»

Etter et halvannet år var samlingen tilbake i vitrineskapet. 

– Det var kun takket være Svein. Det er jeg veldig takknemlig for nå, smiler hun.


Vær kritisk – og unngå private spontankjøp

Dessverre er det mange som ser sitt snitt til å tjene noen kroner på falske Mummi-krus. 


Her er Trines 4 tips for å ikke gå i fella:

  1. Ikke gjør spontankjøp. Vær kritisk og ha is i magen. 
  2. Gjør egen research om selgeren.
  3. Spør medlemmene i Mummi-grupper om hva de tror om både selger og produktet. Her er det mange kunnskapsrike samlere som snapper opp faresignaler.
  4. Får du en lav pris, er det ofte for godt til å være sant. 


Nysgjerrig på hva som finnes av Mummi-kopper og -kar akkurat nå? Her får du full oversikt

Tilbake
Velg butikk

Klikk & Hent-ordren kan hentes 1 time etter bestilling i butikkens åpningstider.
Du får en SMS når bestillingen er klar for henting.

Finn nærmeste butikk

Beklager, geolokasjon ikke tilgjengelig.

Klikk & Hent-ordre kan bare bestilles til én butikk - hvis du ønsker å bytte butikk må du tømme handlekurv og starte på nytt.